Drappellone voor de Palio van 16 agosto 2024 van Riccardo Guasco voorgesteld

De Drappellone vor de Palio van 16 augustus 2024, opgedragen aan de Madonna dell’Assunta en gemaakt door Riccardo Guasco, bekend als Rik, werd op zaterdag 10 augustus, om 19.00 uur gepresenteerd in de Cortile del Podestà van het Palazzo Comunale van Siena.

Na het schallen van de klaroenen en de introductie van de burgemeester van Siena Nicoletta Fabio, was het Ale Giorgini, illustrator en manager van de kunstenaar, die het werk. Vervolgens was het de beurt aan de kunstenaar zelf, Riccardo Guasco.

De Drappellone speelt met de chromatische contrasten. Het gele en oker van de tufo, de kleuren van de lucht, gebouwen, en vlaggen die in Siena wapperen tijdens de dagen van de Palio. We herkennen ook duidelijk de kubistische stijl van de kunstenaar. Rechte lijnen die starten rond de Madonna en dan naar beneden gaan richting Piazza. We herkennen duidelijk het stadhuis van Siena, alsook paarden en de halve cirkelvormige Piazza.

Naast de paarden zijn de grote hoofdrolspelers de barberi, de karakteristieke bollen met de kleuren van de Contrade, waarmee de kinderen van Siena op straat spelen. Dezelfde bollen zien we bovenaan, al representeren ze daar de zon, maan en planeten rond het hoofd van de Madonna.

“De energie, de vitaliteit, de verbeeldingskracht – aldus Nicoletta Fabio, burgemeester van Siena in een commentaar op de Drappellone voor de Palio di Siena op 16 augustus 2024 –, de kinderen die elkaar ontmoeten in hun eigen contrada om met de barberi te spelen. Dit kan ik opmaken uit Guasco’s werk. De Madonna die over de stad waakt met een meer aards deel en een meer hemels, astraal deel. Het boven het hoofd van de Madonna afgebeelde hemelgewelf lijkt deel uit te maken van een bol bestaande uit planeten en sterrenbeelden die het lot van de aardse wereld bepalen. Deze planeten deden mij denken aan de lichtbeelden van ‘De Kleine Prins’. Zelfs de planeten van Rik vertegenwoordigen, in zekere zin binnen een kleine kosmos, mannen, met sterke en zwakke punten, net zoals in het verhaal van Antoine de Saint-Exupéry.

Het spel moet altijd centraal blijven staan ​​– voegde burgemeester Nicoletta Fabio eraan toe – maar het is essentieel om altijd je rollen te respecteren: het Feest heeft in zijn evolutie vaste punten en autoriteit nodig. Ieder van ons heeft de taak en plicht om iets unieks te behouden, volgens onze eigen capaciteiten en vaardigheden, en daarbij nooit grenzen te overschrijden.”

“Ik ben zeer vereerd – legde illustrator en ontwerper Ale Giorgini uit – en ben oprecht heel opgewonden dat ik de taak heb om de Drappellone, gemaakt door Riccardo Guasco, te presenteren. Ik geloof dat dit werk zijn benadering van kunst en zijn eigen visie op het leven vertegenwoordigt: het is de viering van vreugde, plezier, harmonie en kleur. Het is een beeld van feest, omdat de Palio, om professor Duccio Balestracci te citeren, een Italiaans feest is.

In de Drappellone voor de Palio di Siena op 16 augustus 2024, ontworpen door Riccardo Guasco, ontmoeten de tonen van heiligheid populaire tonen, in een relatie die goddelijk en aards verbindt, in een dans van kleuren die herinneren aan de chromatische contrasten tussen hemel en aarde, geel en het oker van de tufsteen, de schitterende kleuren van de vlaggen van de districten en de caleidoscopische kostuums van trommelaars en vaandeldragers. In het bovenste deel van het werk, de Hemelvaart van de Maagd: het gezicht van Maria, gekroond door de zon, bevindt zich in het midden van het hemelgewelf waarin de planeten van het zonnestelsel zijn verzameld. Het gewaad van de Maagd wordt de lichtkegel die de stad Siena verlicht, in wat een goddelijke zegen lijkt te zijn. De constructie van diagonale lijnen en vormen begeleidt de blik van het heilige naar de aardse dimensie: het gezegende licht verlicht de Torre del Mangia en de aangrenzende gebouwen, totdat het met zijn klassieke vorm de grond van Piazza del Campo raakt.

Centraal staan ​​de paarden, de grote protagonisten van de carrière: rigoureuze figuren in hun statige karakter, maar tegelijkertijd vloeiend in hun bewegingen, bijna afgebroken in de dynamiek van Riccardo’s tekenstijl. De ruiterfiguren lijken voor een moment de balans van lijnen, vormen en licht te onderbreken, wat de explosieve lichamelijkheid en impuls van de race benadrukt, in wat het hoogtepunt van de race lijkt te zijn en dat de competitieve geest van de race vertegenwoordigt. In het onderste deel van het werk draaien de iconische barberi versierd met de kleuren van de wijken rond Piazza del Campo, waardoor een soort visuele echo ontstaat met het bovenste deel van de Drappellone, in wat een gelijkenis wordt die de Palio relateert aan het systeem hemels, als elementen die zowel onderhevig zijn aan cycli als gerelateerd zijn door terugkerende structurele en symbolische kenmerken”.

“Het werken aan deze Drappellone – zei kunstenaar Riccardo Guasco – was een grote eer, een werkelijk unieke kans en een reis van maanden die me ertoe bracht Siena en zijn Palio te leren kennen zoals ik nog nooit eerder had gedaan. Ik liet mij leiden door de stad en haar tradities en wat mij meteen het meest aansprak was de rijkdom en verscheidenheid aan kleuren die tijdens de Palio de hele stad in een groot feest veranderen.”